
Kapituła Programu, we współpracy z zespołem ekspertów, wyłoniła 100 koncepcji badawczych, które zdobyły najwyższą liczbę punktów w Konkursie kwalifikacyjnym.
To niezwykle inspirująca lista pomysłów, które pokazują, jak wiele kreatywności, wiedzy i odwagi drzemie w młodych naukowcach i przyszłych inżynierach. Tegoroczne zgłoszenia obejmowały szerokie spektrum tematów – od innowacyjnych rozwiązań w energetyce i technologii, przez projekty z zakresu chemii i fizyki, aż po działania na rzecz ekologii, zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Jak wyglądał proces recenzji? Aby zapewnić jak najwyższy poziom merytoryczny oceny, zastosowaliśmy model dwustronnie ślepej recenzji (double-blind review). Oznacza to, że każda zgłoszona koncepcja została zakodowana, aby zachować anonimowość uczestników, a treści projektów zostały przekazane niezależnym Recenzentom specjalizującym się w tematyce programu. Każda praca była oceniana przez czterech ekspertów, którzy przyznawali punkty w poszczególnych kategoriach merytorycznych.
Dzięki tak przeprowadzonej procedurze każdy projekt został oceniony w sposób obiektywny, rzetelny i zgodny z najwyższymi standardami naukowymi.
Poniżej prezentujemy listę 100 najwyżej ocenionych projektów, które przeszły do kolejnego etapu – realizacji koncepcji badawczych, pracy projektowej oraz współpracy z mentorami i ekspertami.
| Miejsce | Pełna nazwa szkoły | Miejscowość | Tytuł koncepcji | Wynik |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu | Żywiec | Zintegrowany system bezpieczeństwa dla użytkowników hulajnóg elektrycznych. | 48.0 |
| 2 | Technikum nr 19 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego | Poznań | „Synteza Di[diaza-α-naftolo]dibenzo-18-korony-6 i pomiar jego zdolności wykrywania jonów miedzi(II)” | 47.33 |
| 3 | Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki w Lublinie | Lublin | System Teleoperacyjny do Precyzyjnych Prac Elektronicznych | 46.33 |
| 4 | Zespół Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji Narodowej | Poznań | EcoBot – autonomiczny robot transportowy ładowany z pomocą paneli słonecznych | 46.33 |
| 5 | Liceum Ogólnokształcące nr XVII z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Frycza Modrzewskiego | Warszawa | Bio-inteligentny pH-czuły Eco hydrożel-opatrunek | 45.67 |
| 6 | Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 12 w Gdańsku (XX LO w Gdańsku) | Gdańsk | Model szklarni na Marsie | 44.67 |
| 7 | X Liceum Ogólnokształcące i. KEN | Kraków | Funkcjonalny model terenowego wózka inwalidzkiego opartego o morficzne koła i zawieszenie typu rocker-boogie, ze sterowaniem typu Ackermanna. | 44.33 |
| 8 | Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu | Żywiec | Inteligentne Szachy | 44.33 |
| 9 | Liceum Ogólnokształcące nr V im. M. Skłodowskiej-Curie | Lublin | Budowa rękawicy haptycznej VR nowej generacji - badanie realizmu dotyku i efektywności energetycznej przy różnych konfiguracjach sprężenia zwrotnego | 44.0 |
| 10 | Instytut Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego | Warszawa | SMART ALERT HOME – Inteligentny System Powiadomień Świetlno-Wibracyjnych dla Osób Głuchych | 44.0 |
| 11 | Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Legnicy | Legnica | ŚwieżOko - inteligentna etykieta barwna do monitorowania psucia żywności | 44.0 |
| 12 | Zespół Szkół Technicznych | Kłodzko | Rola nawozów mineralnych w odbudowie mikroflory glebowej po powodzi | 43.67 |
| 13 | Zespół Szkół nr 4 w Jaśle | Jasło | Solar Air - Zdalnie sterowany lub autonomiczny samolot elektryczny zasilany energią słoneczną do długotrwałych i ekologicznych lotów badawczych. | 43.67 |
| 14 | Zespół Szkół Elektronicznych | Rzeszów | AirPET - oddaj zgniecione butelki do kaucjomatu | 43.67 |
| 15 | Powiatowe Centrum Kształcenia Technicznego i Branżowego w Oświęcimiu | Oświęcim | Aura – Adaptive Unsupervised Robotic Animal | 43.33 |
| 16 | I Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Omieczyńskiego | Gryfino | Budowa naddźwiękowej rakiety badawczej z systemem wynoszenia i separacji minisatelity CanSat | 43.33 |
| 17 | VIII Liceum Ogólnokształcące im. KEN w Gdańsku | Gdańsk | Analiza wpływu kształtu, wymiarów i umiejscowienia tylnego spojlera samochodu na przepływ powietrza w otoczeniu pojazdu będącego ruchu. | 42.67 |
| 18 | ZESPÓŁ SZKÓŁ INFORMATYCZNYCH im. gen. Józefa Hauke-Bosaka Technikum nr 7 | Kielce | Inteligentny Radiowęzeł Szkolny | 42.67 |
| 19 | Gdańskie Liceum Autonomiczne | Gdańsk | Szkliwo syntetyczne inspirowane białkami jedwabiu | 42.67 |
| 20 | Zespół Szkół Technicznych w Rybniku | Rybnik | Inteligentny system wspomagania seniorów w regularnym przyjmowaniu leków | 42.33 |
| 21 | Salezjański Zespół Szkół Publicznych "Don Bosko" w Świętochłowicacg | Świętochłowice | "VEOCASE" | 42.0 |
| 22 | Zespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica | Lidzbark Warmiński | Badanie wtórnego promieniowania kosmicznego. | 42.0 |
| 23 | Zespół Szkół Technicznych im. Bohaterów Września w Jaśle | Jasło | Smart Beehive | 42.0 |
| 24 | Liceum TSSP im. Piotra Michałowskiego | Kraków | NeuroSense | 41.67 |
| 25 | Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego | Strzelce Opolskie | "Filament z plastikowych butelek" | 41.67 |
| 26 | IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi im. Jana Pawła II | Jasło | Bezobsługowy system analizy spalin układu centralnego ogrzewania domu jednorodzinnego. | 41.67 |
| 27 | I Liceum Ogólnokształcące im. K. Brodzińskiego w Tarnowie | Tarnów | Bakterie probiotyczne i drożdże spożywcze jako biodetektory kofeiny - nowoczesna alternatywa dla tradycyjnych metod analizy chemicznej | 41.33 |
| 28 | Zespół Szkół Nr 1 im Bolesława III Krzywoustego w Choszcznie | Choszczno | Mobilna wielofunkcyjna stacja pogodowa modularna z zasilaniem hybrydowym i systemem autodiagnostyki "METEORA" | 41.33 |
| 29 | IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi im. Jana Pawła II | Jasło | System samoczynnej identyfikacji i segregacji odpadów gospodarstw domowych oparty na technologii sztucznej inteligencji i analizie obrazu z kamer | 41.0 |
| 30 | Zespół Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej | Gdańsk | Zaawansowany system zarządzania podejściem i lądowaniem dronów z wykorzystaniem sensorów przestrzennych i łączności radiowej | 41.0 |
| 31 | Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki | Lublin | „Pie(s)zo Floor - Energia z kroków dla bezpiecznego miasta” | 41.0 |
| 32 | I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego | Brzeg | Analiza wpływu wybranych czynników środowiskowych na tempo wzrostu biomasy Spirulina platensis w warunkach fotobioreaktora niskiej mocy | 41 |
| 33 | III LO im. Juliusza Słowackiego | Piotrków Trybunalski | Różnokształtne pociski | 40.67 |
| 34 | Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Legnicy | Legnica | Inteligentne okulary dla rewidenta taboru kolejowego | 40.67 |
| 35 | XIII Liceum Ogólnokształcące | Szczecin | Niezależna, niestacjonarna i zintegrowana sieć informacyjna | 40.67 |
| 36 | I liceum ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku | Gdańsk | Inteligentna Bateria: Przyszłość Magazynowania Energii dzięki Precyzyjnym Przetwornikom ADC | 40.67 |
| 37 | Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Białymstoku II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | Białystok | Nowa fala czystości – zastosowanie nowoczesnego oczyszczania chemicznego do usuwania mikroplastiku z wody morskiej | 40.67 |
| 38 | Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Wolinie | Wolin | Beton ekologiczny- kamień recyklingowy. | 40.33 |
| 39 | Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Wlkp. we Wronkach | Wronki | AUTONOMICZNY ROBOT/DRON DO MONITOROWANIA OBSZARÓW LEŚNYCH | 40.33 |
| 40 | Publiczne Salezjańskie Liceum Ogólnokształcące w Krakowie | Kraków | Neon zamiast kubitów | 40.33 |
| 41 | Zespół Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji Narodowej | Poznań | RescueEye - innowacyjny systemu termowizyjno-komunikacyjnego | 40.33 |
| 42 | II Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Legnicy | Legnica | BioShield: W kierunku Zrównoważonej Radioprotekcji. Bio-polimerowe Folie Melanina-Alginian jako Nowa Generacja Lekkiego Materiału Osłonowego dla Habitatów Kosmicznych | 40.0 |
| 43 | Technikum Nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego d. "Kolejówka" | Warszawa | Bezinwazyjny pomiar zawartości cukru we krwi | 40.0 |
| 44 | III LO im. Juliusza Słowackiego | Piotrków Trybunalski | Hamownia do badania siły ciągu małych pojazdów latających. | 40.0 |
| 45 | Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu | Żywiec | Badanie oddziaływania zmiennego pola magnetycznego w zastosowaniach mikro-magnetycznej formy odlewniczej o zmiennej geometrii | 40.0 |
| 46 | II Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Sopocie | Sopot | H₂OCellSensor – moduł elektrochemiczny do oznaczania metali ciężkich w wodzie | 40.0 |
| 47 | Zespół Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych | Toruń | Kosmiczny habitat – badania naturalnych metod redukcji CO2 w budynkach użytkowych | 40.0 |
| 48 | III LO im. Juliusza Słowackiego | Piotrków Trybunalski | Konstrukcja kopuł geodezyjnych i quasi-geodezyjnych z zastosowaniem cięgien. | 40.0 |
| 49 | Zespół Szkół Technicznych | Kłodzko | Zbadanie toksyczności napojów energetyzujących wobec komórek drożdży ( Saccharomyces cerevisiae) | 40.0 |
| 50 | Zs nr 36. im M. Kasprzaka | Warszawa | Korda 3B Home: Automatyczna Produkcja Dwustronnych Płytek PCB | 40.0 |
| 51 | I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika | Gdańsk | BioBloom - Mikroalgi źródłem substancji bioaktywnych w leczeniu chorób układu krążenia | 39.67 |
| 52 | Zespół Szkół Technicznych im. Bohaterów Września w Jaśle | Jasło | Analiza wpływu chłodzenia mgłą olejową (MQL) na proces frezowania aluminium | 39.67 |
| 53 | Zespół Szkół Ekonomicznych im. gen. Stefana Roweckiego "Grota" w Opolu | Opole | Prototyp inteligentnego kosza na śmieci wspierającego automatyczną segregację odpadów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. | 39.67 |
| 54 | Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Wolinie | Wolin | Badanie odchyłu wieży widokowej o konstrukcji drewnianej w Wolinie na skutek działania wiatru. | 39.67 |
| 55 | Technikum nr 3 | Malbork | Autonomiczne skrzydło do monitoringu terenu - badanie wpływu konfiguracji na stabilność lotu i efektywność energetyczną | 39.67 |
| 56 | Liceum Ogólnokształcące nr X im. Stefanii Sempołowskiej we Wrocławiu | Wrocław | Biodegradowalny filament do druku 3D z odpadów roślinnych (kuchennych) i ocena jego właściwości mechanicznych i biodegradacji. | 39.67 |
| 57 | Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Kleszczowie | Kleszczów | Projekt, budowa i analiza aerodynamiczno-wytrzymałościowa spojlera samochodowego jako elementu redukującego nadsterowność i poprawiającego bezpieczeństwo pojazdu. | 39.67 |
| 58 | Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych im. S. W. Bryły w Białymstoku | Białystok | Geodezja z lotu ptaka | 39.67 |
| 59 | Zespół Szkół Elektronicznych nr 7 im. Wojska Polskiego w Bydgoszczy | Bydgoszcz | Zastosowanie fal dźwiękowych w chemii i medycynie | 39.67 |
| 60 | I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku | Gdańsk | Drugie życie baterii smartfonów: domowy magazyn energii zasilany instalacją fotowoltaiczną. | 39.67 |
| 61 | II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Mikołaja Kopernika w Lesznie z Oddziałami Dwujęzycznymi i Międzynarodowymi | Leszno | Wykorzystanie roślin wieloletnich jako bioindykatory zanieczyszczeń powietrza i gleby | 39.33 |
| 62 | I liceum ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika W Gdańsku | Gdańsk | Weź się za elektromobilność | 39.33 |
| 63 | V Liceum Ogólnokształcące | Bielsko-Biała | Opracowanie wielorazowego testu point-of-care kortyzolu ze śliny w technologii MIP | 39.0 |
| 64 | Społeczne Liceum Ogólnokształcące nr 5 w Milanówku | Milanówek | „Druk 3D w eksploracji kosmosu: ocena materiałów i technologii druku kół do łazika marsjańskiego” | 39.0 |
| 65 | Zespół szkół nr 18 | Wrocław | Autonomiczny robot do zbierania kleszczy z wykorzystaniem materiałów imitujących żywiciela i wabienia dwutlenkiem węgla | 39.0 |
| 66 | Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie | Piastow | Skąd prąd wie jak płynąć? | 39.0 |
| 67 | Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Kleszczowie | Kleszczów | Bezkontaktowe sprzęgło elektromagnetyczne z regulowanym momentem przenoszenia – prototyp systemu przenoszenia napędu przyszłości. | 39.0 |
| 68 | Technikum Elektroniczne nr 7 im. Wojska Polskiego w Bydgoszczy | Bydgoszcz | Robotyczny Manipulator z Pasywnym Systemem Kompensacji Grawitacji (PCG): Badanie Efektywności Energetycznej i Optymalizacja Serwonapędów. | 38.67 |
| 69 | III LO im. Juliusza Słowackiego | Piotrków Trybunalski | Inteligentny Budynek – Akumulator Grawitacyjny Przyszłości | 38.67 |
| 70 | Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych | Gdynia | Maszyna do produkcji filamentu do druku 3D z plastiku z recyklingu | 38.67 |
| 71 | Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego | Strzelce Opolskie | "Modułowa konstrukcja rakiet" | 38.67 |
| 72 | Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Kleszczowie | Kleszczów | Wearable system for biomechanical posture analysis (Ubieralny system do analizy biomechanicznej postawy ciała) | 38.33 |
| 73 | I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku | Gdańsk | Naziemny ciśnieniowy system maksymalizacji osiągów rakiety | 38.33 |
| 74 | Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni | Gdynia | Monitoring stężenia CO₂ w klasach – uczymy się efektywniej | 38.33 |
| 75 | Zespół Szkół Technicznych | Kłodzko | Zawartość witamin w owocach i warzywach w zależności od sposobu konserwacji i stężenia konserwanta | 38.33 |
| 76 | VIII LO. im Władysława IV w Warszawie | Warszawa | Tytuł: Wpływ formy polecenia na proces rozwiązywania zadań przez uczniów: badanie empiryczne i projekt aplikacji wspierającej. | 38.33 |
| 77 | Zespół Szkół Łączności w Gdańsku | Gdańsk | Autonomiczna stacja do automatycznej wymiany akumulatorów – modułowe centrum obsługi i zapewnienia ciągłości pracy systemów lotniczych | 38.33 |
| 78 | Akademia Dobrej Edukacji im. Czesława Niemena w Jarocinie | Jarocin | „Cyfrowy Chemik” – Od LED do Fe: Budowa i Walidacja DIY Fotometru w Duetowej Analizie Żelaza (Fotometria vs. Miareczkowanie) | 38.33 |
| 79 | Zespół Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego | Poznań | Kaioptik-gra komputerowa do rehabilitacji widzenia. | 38.0 |
| 80 | Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Altum | Lublin | Biotechnologiczna degradacja tworzyw PET z wykorzystaniem enzymów bakteryjnych – poszukiwanie optymalnych warunków aktywności katalitycznej. | 38.0 |
| 81 | Zespół Szkół Nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego | Dębica | STRATO-BALANS | 38.0 |
| 82 | Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich we Wronkach | Wronki | Zero odrzutów – zero problemów „Projekt i badanie skuteczności maszyny do kontroli wbijania gwoździ w paletach transportowych” | 38 |
| 83 | I Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie | Ciechanów | Radiowe Monitorowanie Słońca | 38.0 |
| 84 | Zespół Szkół Technicznych Tarnowo Podgórne | Tarnowo Podgórne | Projekt robota dydaktycznego 3D „µBot” dla szkół — niskokosztowa platforma zasilana energią słoneczną, z silnikami krokowymi i mikrokontrolerem Arduino/STM32. | 38.0 |
| 85 | Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Legnicy | Legnica | System pasów bezpieczeństwa i odblaskowych oznaczeń przed przejazdami kolejowymi | 38.0 |
| 86 | I liceum ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku | Gdańsk | DownforceLab — wpływ mocy turbiny (docisku) na osiągi, bezpieczeństwo i ekologiczność pojazdu | 37.67 |
| 87 | Państwowe Szkoły Budownictwa im. prof. Mariana Osińskiego | Gdańsk | Stiuk BOTANICZNY: wegańska alternatywa dla tradycyjnego stiuku | 37.67 |
| 88 | Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. Tadeusza Kościuszki | Tomaszów Mazowiecki | Inteligentna Apteczka Domowa „SALUS” – nowoczesne zarządzanie lekami i wsparcie w pierwszej pomocy | 37.67 |
| 89 | Zespół Szkół Mechaniczno- Elektrycznych w Żywcu | Żywiec | Prototyp lampy antysmogowej oczyszczającej powietrze | 37.67 |
| 90 | III LO im. Juliusza Słowackiego | Piotrków Trybunalski | Pojazdy latające o skrzydłach niesymetrycznych opartych o koncepcję bumerangu. | 37.67 |
| 91 | Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. bł. Bronisława Markiewicza w Markach | Marki | Badanie działania izolacji oraz elektroniki w ekstremalnych warunkach stratosfery przy pomocy balonu metrologicznego | 37.67 |
| 92 | I Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie | Ciechanów | Modułowy system mikrofluidyczny typu Lab-on-a-Chip z czujnikami do kompleksowej analizy reakcji chemicznych i fizycznych w zintegrowanym oprogramowaniu | 37.33 |
| 93 | I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Grajewie | Grajewo | Autonomiczna Sonda Meteorologiczna do Pionowej Eksploracji Troposfery w Skali Mikro | 37.33 |
| 94 | Zespół Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji Narodowej | Poznań | REFILL BOT – inteligentny system wytwarzania filamentu z butelek PET i druku elementów 3D | 37.33 |
| 95 | Zespół Szkół Powiatowych im. Stanisława Staszica w Opocznie | Opoczno | Model predykcyjny oparty na sztucznej inteligencji do prognozowania awarii w infrastrukturze elektroenergetycznej | 37.33 |
| 96 | Zespół szkół nr. 18 | Wrocław | Mechaniczny magazyn energii elektrycznej wykorzystujący innowacyjne sprężyny napędowe | 37.3 |
| 97 | Zespół Szkół Elektrycznych im. prof. Janusza Groszkowskiego w Białymstoku | Białystok | Hybrydowy silnik rakietowy H.E.A.T | 37.0 |
| 98 | Technikum nr 4 w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku | Włocławek | Urządzenie do pozyskiwania wody z mgły | 37.0 |
| 99 | Zespół Szkół nr 4 w Jaśle | Jasło | FlightLab – przenośny zestaw do badania i prezentacji etapów lotu rakiety. | 37.0 |
| 100 | I liceum Ogólnokształcące im.Mikołaja Kopernika w Gdańsku | Gdańsk | Projekt i budowa automatycznego aeratora do trawy | 36.8 |